Sunday, November 30, 2008

berpesan-pesan

Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia
Sebanyak Lima (5) Kali ...


1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu
akan senang dengan selalu membaca Al-
Quran.

2. Aku rumah yang gelap,maka
terangilah aku dengan selalu solat
malam.

3. Aku rumah penuh dengan tanah dan
debu,bawalah amal soleh yang menjadi
hamparan.

4. Aku rumah ular berbisa,maka bawalah
amalan Bismillah sebagai penawar.

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan
Nakir,maka banyaklah bacaan

"Laa ilahaillallah, Muhammadar
Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan
kepadanya.


Lima Jenis Racun dan Lima
Penawarnya ...


1. Dunia itu racun,zuhud itu ubatnya.

2. Harta itu racun,zakat itu ubatnya.

3. Perkataan yang sia-sia itu racun,zikir
itu ubatnya.

4. Seluruh umur itu racun,taat itu
ubatnya.

5. Seluruh tahun itu racun,Ramadhan itu
ubatnya.

(Kirimkan Untuk Rakan-Rakan Muslim
Anda Yang Lain Sebagai Tanda
Sahabatnya Sedang Mengingatinya ...)


Nabi Muhammad S.A.W bersabda:



" Ada 4 di pandang sebagai ibu ", iaitu :



1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT
MAKAN.

2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT
BERBICARA.

3. Ibu dari segala IBADAT adalah
TAKUT BUAT DOSA.

4. Ibu dari segala CITA CITA adalah
SABAR.



Berpesan-pesanlah kepada kebenaran
dan kesabaran.

Beberapa kata renungan dari Qur'an :



Orang Yang Tidak Melakukan Solat:

Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang
bersinar

Zuhor : Tidak diberikan berkah dalam
rezekinya

Asar : Dijauhkan dari
kesehatan/kekuatan

Maghrib : Tidak diberi santunan oleh
anak-anaknya.

Isyak : Dijauhkan kedamaian dalam
tidurnya

No comments: