Monday, December 1, 2008

kenapa aku diuji

Kenapa aku diuji?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka
dibiarkan saja
mengatakan; `kami telah beriman,' sedangkan
mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah
menguji orang-orang yg sebelum mereka, maka
sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yg
benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-
orang yg dusta." (Al-Ankabut : 2-3)

Kenapa aku tak dapat apa yg aku idam-idamkan?
"boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia
amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu
menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu,
Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Al-Baqarah : 216)

Kenapa ujian seberat ini?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan
sesuai dengan
kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)

Kecewa?

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula
kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg
paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg
beriman." (Al-Imran : 139)

Bagaimana harus aku menghadapinya?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah
kamu (menghadapi segala kesukaran dalam
mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan),
dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada
kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan
bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di
daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah
kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya
(mencapai kemenangan)." (Al-Imran : 200)

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan
jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan
sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat
kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." (Al-
Baqarah : 45)

Apa yang aku dapat drpd semua ini?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-
orang mu'min, diri, harta mereka dengan
memberikan syurga utk mereka..." (At-Taubah :
111)

Kepada siapa aku berharap?

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain
daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
(At-Taubah : 129)

Aku tak dapat tahan!!!

"... dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah.
Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah
melainkan kaum yg kafir." (Yusuf : 12)

No comments: